header

 

Δραστηριότητες > 1ο Διεθνές Συνέδριο

Η Αμπέτειος Σχολή Καΐρου με το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής διοργάνωσαν το 2ο Διεθνές Συνέδριο αφιερωμένο στη «Μάθηση και Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, ως μητρικής ή ξένης, στις αραβόφωνες χώρες». Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε την Κυριακή και Δευτέρα, 26 και 27 Νοεμβρίου στο ξενοδοχείο Sheraton στην Ηλιούπολη του Καΐρου, υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στο Κάιρο και την οικονομική υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας.

Το Συνέδριο παρακολούθησαν 250 σύνεδροι, Άραβες Καθηγητές Πανεπιστημίων, εκπαιδευτικοί και φοιτητές, καθώς και Έλληνες αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί και ομογενείς. Οι γλώσσες του Συνεδρίου ήταν τα ελληνικά και τα αραβικά, με απευθείας διερμηνεία. Οι θεματικές που απασχόλησαν τους συνέδρους ήταν:
α) Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στις αραβικές χώρες.
β) Η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης και ως ξένης γλώσσας.
γ) Η ελληνική γλώσσα στα αιγυπτιακά πανεπιστήμια.
δ) Οι διδακτικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης και ως ξένης γλώσσας.
ε) Οι δομικές, εκπαιδευτικές και συγγραφικές προτάσεις για την υποστήριξη της μάθησης και της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στις αραβόφωνες χώρες.


Οι εργασίες του Συνεδρίου κατέληξαν στις παρακάτω διαπιστώσεις και προτάσεις.
Μερικές από τις διαπιστώσεις:
1. Η μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στις αραβόφωνες χώρες έχει ως πληθυσμό αναφοράς Έλληνες ομογενείς (Τμήματα Μητρικής και Αμιγή Σχολεία) και Άραβες ενήλικες (Τμήματα Ενηλίκων).
2. Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού διευρύνεται συνεχώς με σημαντικά γρήγορο ρυθμό στις αραβόφωνες χώρες. Κύριος χώρος διεύρυνσης της μάθησης και διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας είναι τα αραβικά Πανεπιστήμια, όπου εισάγεται η διδασκαλία της ελληνικής (πρόσφατα στο Πανεπιστήμιο της Δαμασκού στη Συρία), τα Ινστιτούτα Ξένων Γλωσσών των Στρατιωτικών Σχολών (νέα τμήματα ελληνικής γλώσσας αρχίζουν να λειτουργούν στην Τρίπολη Λιβύης, Κάιρο Αιγύπτου και Αμμάν Ιορδανίας), κ.ά.
3. Ανάγκη αναθεώρησης και πρωτότυπης παραγωγής διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία της ελληνικής στις αραβόφωνες χώρες με βάση τα επιστημονικά δεδομένα των σύγχρονων ερευνών στους τομείς της Ψυχολογίας των Εφήβων, της Γνωστικής Ψυχολογίας, της Γλωσσολογίας, Διδακτικής Μεθοδολογίας, κ.ά.
4. Η μάθηση της ελληνικής γλώσσας προϋποθέτει τη συμμετοχή των αραβόφωνων σπουδαστών σε ελληνόγλωσσα περιβάλλοντα, στα οποία πρέπει να τους εντάσσουν με τις δραστηριότητές τους οι Ελληνικές Κοινότητες των Ομογενών.
5. Σημαντικό ρόλο στη μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως ξένης έχει η δραματοποίηση, το τραγούδι, η συστηματική διδασκαλία του λεξιλογίου και η χρήση του Internet και των εκπαιδευτικών λογισμικών.
6. Διαπιστώθηκαν σημαντικές ελλείψεις των Ελλήνων και Αράβων καθηγητών της ελληνικής γλώσσας στον τομέα της διδακτικής μεθοδολογίας για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας.
7. Οι Άραβες, οι οποίοι έχουν κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα έχουν ανάγκη συχνής επαφής με την Ελλάδα και τις Ελληνικές Κοινότητες των Ομογενών για να καλλιεργούν την ελληνομάθειά τους και τις γνώσεις τους για τον ελληνικό πολιτισμό.
8. Κατά την παραγωγή διδακτικού υλικού για την ελληνική γλώσσα σε αραβόφωνους ενήλικες πρέπει να τηρούνται βασικές αρχές που επιβάλλει η πρόοδος της επιστημονικής έρευνας και η διδακτική πράξη.

Οι προτάσεις που γίνονται είναι:
1. Αξιολόγηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων και των διδακτικών υλικών που χρησιμοποιούνται στα αμιγή ελληνικά σχολεία με στόχο την προσαρμογή τους στις μαθησιακές δυσκολίες και τις τοπικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι ομογενείς μαθητές.
2. Παραγωγή διδακτικού υλικού για αραβόφωνους ενήλικες.
3. Πραγματοποίηση σεμιναρίων στις αραβικές χώρες από το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Β. Αφρικής και Μ. Ανατολής σε συνεργασία με ελληνικά Πανεπιστήμια με θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως ξένης και παραγωγής διδακτικού υλικού.
4. Υποβοήθηση των αραβικών Πανεπιστημίων στη δημιουργία Τμημάτων Νεοελληνικών Σπουδών.
5. Ελληνικοί φορείς να προκηρύσσουν υποτροφίες για Άραβες στον τομέα των Νεοελληνικών Σπουδών.
6. Υποβοήθηση των Αράβων ελληνιστών καθηγητών πανεπιστημίου, που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα, να επισκέπτονται συχνά την Ελλάδα μέσω θερινών υποτροφιών και να παρακολουθούν θερινά προγράμματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού.
7. Ενίσχυση των αραβικών πανεπιστημίων που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα με παροχή βιβλίων νεοελληνικής λογοτεχνίας, οπτικοαουστικού υλικού και εκπαιδευτικών λογισμικών.
8. Συγγραφή βιβλίου με αντίστοιχο βοηθητικό διδακτικό υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής σε αραβόφωνους ενήλικους.
9. Επεξεργασία και έκδοση ενός Βασικού χρηστικού ελληνοαραβικού και αραβοελληνικού λεξικού για τους σπουδαστές τόσο της ελληνικής όσο και της αραβικής γλώσσας.
10. Τα Ελληνικά Πολιτιστικά Κέντρα να μειώνουν τα δίδακτρα σε φοιτητές και αριστούχους σπουδαστές της ελληνικής γλώσσας.
Τις εργασίες του Συνεδρίου κάλυψαν τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Αιγύπτου (τηλεοπτικά κανάλια και τύπος).

Αμπέτειος Σχολή Καΐρου - Ιερά Αρχιεπισκοπή Σινά